Traeningsprogram
Træning

Derfor fungerer et træningsprogram

Har du overvejet at få lavet et træningsprogram, men er du stadig i tvivl om, hvorvidt det egentlig er noget for dig? Tvivl ikke mere. Der er rigtig mange fordele ved at få lavet et skræddersyet træningsprogram, der passer perfekt til dig. Udover en god træning med masser af motion vil du opleve, at du har bedre kontrol over din træning, da du ikke vandrer forvirret rundt imellem maskinerne i fitnesscenteret.

Du har helt styr på, hvad der skal foregå, og hvordan det skal foregå – på dine præmisser. Læs med her og bliv klogere på, hvorfor et træningsprogram kan være den perfekte løsning for dig.

Kom det uoverskuelige til livs med et træningsprogram

Her kommer der lige et par forskellige scenarier. Du er typen, der føler dig lidt kluntet i fitnesscenteret, da du ikke helt ved, om det er rigtigt, det du gør, selvom du har gjort det i lang tid. Du har aldrig rigtig trænet, men vil egentlig gerne i gang – hvordan gør man lige det? Du har trænet i flere år, men er frustreret over ikke at kunne se nogle synlige resultater. Vi kunne egentlig blive ved med at opliste sådanne scenarier, men du fornemmer nok, hvor vi er på vej hen.

Disse situationer kunne blive løst ved at få lavet et træningsprogram. Ved at få lagt et træningsprogram, får du træningsøvelser, der passer perfekt til dig og din situation. Enten fordi du har nogle områder, du gerne vil fokusere på, eller du har skader, der skal udbedres og tages højde for.

Oplev udviklingen

Du vil meget hurtigt opleve en udvikling. Både hvad angår din træningsmoral og din udholdenhed. Du kommer ind i en positiv spiral, hvor du bliver motiveret af følelsen af at have fået kontrollen tilbage over din træning og din krop. Med et træningsprogram får du en meget bedre struktur og styr på, hvilke dele af kroppen du skal træne de forskellige dage, og hvordan du skal gøre det. Nogle træningsprogrammer tager også højde for din udvikling. Hen ad vejen kommer der måske flere øvelser på programmet, eller måske går du op i ”sværhedsgrad” hvad angår belastning og ental gentagelser.

Man kan selvfølgelig føle frustration, hvis det ikke lige går, som man forventer. Det kan ske for selv den bedste. Det gode ved et træningsprogram er, at du nemt kan komme på rette kurs igen ved at justere lidt her og der, uden det bliver for uoverskueligt. Det er bare at finde programmet frem og løbende tilpasse det, så du hurtigt kommer ind i den gode træningsstime igen.

Træn på den rigtig måde – for din krop

Når du får lavet et program, bliver det lavet specielt til dig. Der bliver kigget på, hvad din krop kan, og hvad du ønsker, den kan. Der bliver sat præcise (del)mål, som der arbejdes ud fra, når dit program bliver udarbejdet.

Inden du får lavet et program, er det en god idé at overveje, hvilket mål du gerne vil opnå ved at følge programmet. Der findes alverdens forskellige mål, og der er ikke et, der er bedre end et andet. Alle mål bliver taget seriøst. Du kan derfor sagtens have mindre kvantificerbare mål – eksempelvis ønsket om mere energi og velvære i hverdagen, eller at du vil kunne lege med dit barn i haven eller på legepladsen, uden at du har brug for en pause, fordi det er for udmattende.

Sådanne strukturerer du dit træningsprogram

Overvej nøje, hvad der er vigtigt for dig i sidste ende ved at følge det pågældende program. Du kan sagtens have flere forskellige mål. Det kan være, du gerne vil tabe dig et givent antal kilo og samtidig opnå ikke at blive forpustet, hver gang du går op ad trapperne derhjemme. Jo mere ærlig og realistisk, du er omkring dit mål, desto mere sikker er du på at få netop det slutresultat, som du ønsker.