Maveovelser
Træning

Maveøvelser: Derfor skal du træne din mave

Er maveøvelser en af de styrketræningsområder, du går langt uden om, når du skal træne? Der er faktisk rigtig mange fordele ved at træne din mave, selvom du ikke nødvendigvis går efter en sixpack. Vi bruger vores mavemuskler ufattelig meget i løbet af en dag.

Det kan derfor betale sig at holde dem stærke. Gode mavemuskler hjælper dig nemmere igennem dagligdagens små udfordringer. Læs mere om, hvorfor det er en fordel at træne din mave i indlægget her.

Opbyg din core med maveøvelser

Det er en rigtig god idé at huske at arbejde med den såkaldte ”core”. Din core er det, der hjælper til at holde dig oprejst og gør det muligt at bevæge dig. Din core strækker sig hovedsagligt fra området mellem ribbenene til der, hvor balderne starter. Det er derfor musklerne omkring rygsøjlen og de forskellige mavemuskler, der er en del af din core.

Vi bruger vores core til mere, end vi lige tror, og det er derfor vigtigt at holde den ved lige. Overvej følgende: Hvor tit skal du lige bukke dig ned efter noget? Det sker faktisk oftere, end du tror – og nok adskillige gange i løbet af en dag. Mange af os har nok oplevet at udbryde en lille lyd grundet kraftanstrengelserne ved at rette sig op fra en sammenbøjet kropsposition. Det er her, din core kommer ind i billedet.

Flad mave? Find inspiration her:

Når man står og sveder nede i træningscenteret, er det tit core-træningen, der bliver overset. Det kan muligvis skyldes, at området ikke er nær så tydeligt som andre muskelgrupper. Ved at lave maveøvelser, kan du forbedre din core samtidig med, at du arbejder med dine mavemuskler.

Det behøver ikke ende med et vaskebræt

Selvom det selvfølgelig ville være rart med mavemuskler, der står knivskarpt, skal du ikke føle, at det er spildt arbejde, hvis der ikke kommer et vaskebræt frem med det samme. Maveøvelser er rigtig gode at lave, hvis du prøver at få markerede mavemuskler, men målet kan lige så godt være at få mere velvære i dagligdagen.

Ved at huske at træne sine mavemuskler vil du opdage, at hverdagslige gøremål bliver nemmere – eksempelvis at komme ud af sengen. Du behøver ikke at lave et mindre rullefald ud af sengen hver morgen. Mavemusklerne hjælper dig med nemmere at kunne bevæge dig rundt frit uden så meget besvær. Man glemmer at tænke over, hvor tit man egentlig er nødt til at spænde op i maven, når man foretager forskellige gøremål. Har du virkelig givet den gas med maveøvelserne, hvor det kan mærkes på kroppen flere dage efter, finder du hurtigt ud af, hvor meget du egentlig bruger dine mavemuskler i det daglige.