Træning

Benøvelser er for alle

Benøvelser kan måske lyde som noget, der er for de mere hardcore træningsentusiaster. Det behøver det dog langt fra at være. Alle kan lave benøvelser, uanset hvilket niveau du er på. Det er både for nybegynderen og den øvede.

Der findes et væld af forskellige øvelser, der hver især kan træne de mange forskellige muskler, vi har i benene. Læs med og find ud af, hvorfor benøvelser er for alle.

Benøvelser til nybegynderen

Har du ikke trænet så meget før, kan det være en god idé at starte let ud. Du behøver ikke at være medlem af et fitnesscenter for at kunne arbejde med dine benmuskler og stadig opnå resultater. Der findes et væld af benøvelser, der ikke kræver maskiner. De kan sagtens laves hjemme på stuegulvet, på gåturen i skoven eller hjemme i haven. Mulighederne er mange. Er du alligevel ude at gå eller løbe, er det en perfekt måde at slutte motionen af på.

I starten er det en god idé at starte forsigtigt ud. Måske skal du gå helt uden om vægte, selvom flere øvelser kan gøres sværere ved at tilføje et par håndvægte. Når du begiver dig ud på dybt vand med en ny benøvelse, er det en god idé at have undersøgt teknikken. På den måde er du sikker på, at du gør det rigtigt, og at du opnår det bedste resultat.

Når du er ved at være godt inde i øvelsen og trænger til flere udfordringer, kan du øge intensiteten ved at begynde at tilføje vægte til din bentræning. På den måde bliver du ved med at udfordre dig selv.

Det går lige i balderne

Selvom bentræning, som navnet antyder, træner dine ben, træner det ofte meget mere end det. Ofte bruger du baldemusklerne ufattelig meget, når du skal træne dine ben. Det er da en fordel, der er værd at tage med. Det er en sidegevinst, man ikke vil gå glip af. Vi vil vel alle sammen gerne have en lidt fastere bagdel, uanset om vi vil indrømme det eller ej.

Med lidt forskellige benøvelser kan du komme rigtig langt omkring på din krop og ramme andre muskelgrupper, som du umiddelbart ikke forventede at arbejde med. Det giver flere resultater til din træning, og du vil helt sikkert føle, at du får en masse ud af at tilføje benøvelser til din træningsrutine. Selvom du pludselig kan have ømme muskler flere steder på kroppen efter en bentræning, kan det også være en rigtig god indikator for, at du virkelig har givet den gas, og at det er noget af det rigtige, du har gang i. Det giver motivation til at arbejde endnu hårdere på din bentræning.